Paginas

2022: het jaar van de bestaans-onzekerheid

2022: het jaar van de bestaans-onzekerheid

Jora Wolterink, beleidsmedewerker Stadsgeldbeheer: “Het jaar 2022 kenmerkte zich vooral door de gierende inflatie en energieprijzen die keer op keer door het dak gingen. Daar hadden veel mensen last van, maar voor de cliënten van Stadsgeldbeheer betekende het soms slapeloze nachten. Zij hebben door hun schulden en vaak laag inkomen, een krap budget om van te leven. Vóór 2022 was dat al zo, maar nu kregen zelfs de beste budgetteerders het lastig.”

Het woord ‘energiearmoede’ is niet meer weg te denken uit de Nederlandse taal.

De overheid kwam met oplossingen voor de hoge energieprijzen. In razend tempo volgden de energievergoeding, de energietoeslag, de lokale aanvullende energievergoeding en uiteindelijk het prijsplafond elkaar op. Al die extra’s van de overheid boden geen soelaas voor de steeds duurder wordende boodschappen. 

Consulenten van Stadsgeldbeheer merkten dit. Cliënten belden vaker voor extra geld omdat hun leefgeld al op was. Het wrong vooral bij duurdere verzorgingsproducten als wasmiddel, shampoo en tandpasta. Maar ook brood en zuivel werden duurder. Ook merkten we dat cliënten een luisterend oor nodig hadden om hun financiële zorgen te delen.

Om onze cliënten iets van verlichting te bieden, bedachten we het Boodschappenfonds.

Het idee was simpel: heb je als Utrechter een ruimer budget en wil je dat delen met iemand die krap zit? Doneer aan het Boodschappenfonds en wij delen het uit aan onze cliënten. De eerste grote giften kwamen van fondsen: het K.F. Heinfonds, RDO van Balije Utrecht, Stichting Elise Mathilde fonds, Henriettefonds en het Kansfonds droegen gul bij. 


Ook particulieren gaven gul. Eerst waren dat mensen uit ons eigen netwerk die we via social media benaderden om geld te doneren. Later kwamen daar mensen bij die hun energietoeslag van 190 euro wel konden missen. Uiteindelijk konden we in december meer dan 2.400 cliënten en gasten een bedrag van 50 euro geven om boodschappen te doen.

Onze cliënten reageerden verheugd; 

  • ‘Ik ben er heel blij mee, het is allemaal zo duur.’ 
  • ‘Zo lief, bedankt voor die extra 50 euro.’ 
  • ‘Dat is mooi en dat kunnen we zeker goed gebruiken, iedere keer schrikken we weer van het supermarktbezoek, waar vlees, groenten, fruit en verzorgingsproducten bijna twee keer zoveel kosten als eerst.’

We sloten 2022 af met minstens 7 nieuwe soorten armoede.

Zo was er vervoersarmoede, menstruatie-armoede en kinderarmoede. Laten we hopen dat 2023 het jaar van de structurele oplossingen wordt. Niet al die doekjes op al die soorten armoede, maar een structurele verbetering van leefomstandigheden voor al onze cliënten. 

Verhaal: Werken aan vertrouwen

Linda Doedee werkt inmiddels alweer 5 jaar als budgetconsulent/schuldhulpverlener bij Stadsgeldbeheer. Tijdens ieder traject bouwt ze een vertrouwensband op met haar cliënt, maar dat is niet altijd even makkelijk. Waarom heeft ze gekozen voor deze baan? 


Lees het verhaal van Linda